Evakueringsplan ved brand

Ved brand

Alarmér kontoret, som vil tilkalde brandvæsen ved at ringe 112 og aktivere brandanlægget.

Skolens ledelse, skolebetjent samt sekretærer leder evakueringen. Anvend de nummererede veste. De fire veste har hver især påhæftet et lamineret ark med bæreren af vestens opgaver.

Varsling

Brand varsles med ét minuts konstant ringen med ringeanlægget, som gentages efter 10 sekunder eller med en konstant hyletone fra megafon.

Ledelsen, teknisk og administrativt personale samt lærere i forberedelse går til kontoret og får udleveret brandvest med opgaver.

Evakuering

• Når signalet til evakuering lyder lukkes alle vinduer, og klassen går samlet med læreren ud på boldbanen.
  • Medbring protokol.
  • Luk døre – lås dem ikke.
  • Lærere i undervisning deler sig. Hvis de er to lærere, så sørger den ene for, at alle elever kommer hen på fortovet ud for Hovmestervej 31-33. På fortovet samler du din klasse og tjekker, om alle dine elever er til stede. Sørg for ro og evt. omsorg - for de berørte.
  • Den anden lærer lukker vinduerne og døre, men lader dørene til lokalerne være ulåste. Inden læreren forlader etagen tjekkes i nabolokalet, om der ekstraordinært skulle være elever uden lærer. I dette tilfælde må læreren også sørge for denne klasse. Derefter går denne lærer til kontoret får evt. en vest og opgaver, hvis der ikke er flere veste/opgaver går læreren til samlingspladsen og hjælper.
  • Klasser på vej ned på trappen, har fortrinsret frem for elever fra stueetagen. Alle har ansvar for, at ingen elever løber ind i bygningen
  • Læreren skal have overblik over, hvilke elever der er fraværende eller opholder sig andre steder på skolen.
  • Klasserne tælles og elevantal afstemmes af ledelsen.
  • Klasserne skal forblive samlet, indtil tilladelse til at gå ind igen er givet af brandmyndighederne/ledelsen.
  • Såfremt røgudvikling forhindrer nedgang af nærmeste trappe, ledes eleverne til en anden trappe. Hvis dette ikke er muligt, søges tilflugt i klasselokalet og døren lukkes. Eleverne opfordres til at sætte sig på gulvet, hvor røgudviklingen er mindst. Fra et vindue må læreren påkalde sig redningsvæsnets opmærksomhed.

Brand i frikvarter

I tilfælde af, at brand opstår i frikvarter, Tjekker lærerne om muligt at deres klasselokaler er tømt, hvorefter lærerne samler klasserne på Hovmestervej 31-33

Brandslukningsmateriellet

Dette er kun beregnet til mindre brande og aldrig ved brand i elinstallationer. Materialerne findes på trapperne, mellemgange og lounge og kantine. Sluk branden hvis det er forsvarligt.

Varsling i tilfælde af situationer, der gør det nødvendigt at alle opholder sig inde i bygningerne:

• Der varsles ved sirenen eller besked til alle ved hjælp af megafonen.
  • Som udgangspunkt forbliver alle i klasselokalet.
  • De lærere, der er i klassen, forbliver med klassen indtil varslingen afblæses.
  • Det er lærerens ansvar, at ingen forlader lokalet.
  • Alt afhængig af varslingens karakter, er det vigtigt at holdes sig væk fra vinduerne.

Varsling i frikvarterer, hvor det bliver nødvendigt at evakuere gården

• Der varsles ved sirene og gives anvisninger via megafonen.
  • Alle skal uden ophold begive sig til deres klasselokale
  • Lærerne går til klasselokalerne.
  • Ingen forlader lokalerne før varslingen afblæses.
  • Der gives løbende oplysninger via megafonen.
  • Ledelsen og kontoret leder evakueringen og tilkalder evt. hjælp.

Når varslingen afblæses

Klasselærer – evt. ledelse sørger for, at ingen elever sendes hjem uden, at hjemmet er informeret.
Ledelsen sørger efterfølgende for at kontakte relevante eksterne parter – eksempelvis fritidshjem, krisepsykologer, distriktet, pressen mv.

Enhver situation, der gør at ovenstående iværksættes, vil være unik og vanskelig at lave udtømmende evakueringsregler for. Derfor gælder hovedreglen: Brug den sunde fornuft og hjælp hinanden med at bevare roen!